fbpx
Mostek Na ścieżce Rowerowej Nowy Targ, Trstena

Trening kolarski na „płaskim” na terenie Podhala i ścieżka rowerowa Nowy Targ – Trstena. Druga część o tym, że w okolicach Zakopanego ciężko jest znaleźć jakiś płaski teren. Jak biegacze chcą płaskiego to mogą iść zrobić trening na stadionie COS. Kolarze mają trudniej, już o tym pisaliśmy. 🙂

Teraz kilka słów o odcinku Nowy Targ – Podczerwone. Do ścieżki można dojechać przez Chochołów jak i przez Szaflary. Taka runda będzie miała około 70 do 80 kilometrów w zależności od wersji jaką wybierzemy. My jeździliśmy różnymi wersjami, a opiszemy dojazd przez Szaflary.

Dojazd i znowu Zakopianka…

Zaczynamy od zjazdu w kierunku Ustupu, oczywiście początek każdy będzie mieć inny, zależnie od tego gdzie będzie mieszkać w Zakopanem. My starujemy z okolic Nosala. Chcąc uniknąć Zakopianki skręcamy w prawo w kierunku Rybkówki. Tak naprawdę ciężko znaleźć coś charakterystycznego pisząc o tym miejscu. Jedyne co nam przychodzi do głowy to to, że zaczyna się zjazd z Olczy i droga lekko skręca w lewo, wtedy po prawej stronie zobaczymy krótki podjazd, to tutaj należy skręcić. Wypadało by pewnie dać zdjęcie, obiecujemy, że się pojawi.

Jedziemy wąską drogą, ledwo się mieści rower i samochód, trzeba uważać. Jednak w porównaniu z Zakopianką i tak jest „luzik”. Po mniej więcej kilometrze mamy krótki stromy zjazd, zakończony zakrętem w lewo, a poźniej drugim w prawo. Tutaj trzeba uważać na „rajdowców”, widoczność jest mocno ograniczona.

Przez krótką chwilę jedziemy wzdłuż Zakopianki, często widać korek. Pewnie w lecie przyszłego roku się to wszystko zmieni, bo ma zostać zakończona budowa ronda i tunelu. Dojeżdżamy do końca drogi i wjeżdżamy na mostek dla pieszych, poźniej kawałek po chodniku i w Poroninie skręcamy w prawo. Teraz już przepisowo. 🙂 Główna droga prowadzi nas do Bukowiny, a my po niecałych stu metrach od zjazdu z chodnika skręcamy w lewo w kierunku Nowego Targu. Jedziemy tak zwaną „starą Zakopianką”, która prowadzi przez centrum Poronina. Po kilkuset metrach musimy się włączyć do Zakopianki. Tutaj prawdopodobnie w przyszłym roku będzie już zakończony remont mostu w Białym Dunajcu i będzie lepiej. Póki co, jedziemy wzdłuż korka, trochę po asfalcie, trochę poboczem. Na uprzejmość kierowców robiących miejsce można liczyć bardzo rzadko. Ruch wahadłowy na moście omijamy chodnikiem. Jeszcze szybciutko 500 metrów w dużym ruchu i znowu wjeżdżamy na „starą Zakopiankę”.

Stara Zakopianka

Mamy do przejechania około 9 kilometrów drogą, która cały czas lekko opada w dół. W weekendy powinniśmy uważać przy termach i Gorącym Potoku, tutaj są wtedy kolejki do kas, piesi i samochody. Warto mieć oczy dookoła głowy. 🙂 Naprawdę spokojny odcinek, gdzie kilometry szybko umykają. W Szaflarach znowu musimy się przebić przez Zakopiankę. Tym razem będzie trudniej, ruch większy i skręcamy w lewo do Zaskala. Można to zrobić przed dawną fabryką nart lub za nią, szczęśliwie mamy lewoskręt i na nim można zaczekać na dogodny moment. Niezależnie od wybranego wariantu i tak dojedziemy do ulicy Karola Wojtyły. Na początku krótki podjazd, niecałe 500 metrów i 5%. Po nim znowu chwila odpoczynku i w końcu dojeżdżamy do naszej ścieżki rowerowej. Skręcamy na ścieżkę w lewo.

Ścieżka rowerowa Nowy Targ – Trstena

Warto wspomnieć o tym co się dzieje w kierunku Nowego Targu. Istnieje bowiem opcja dojechania do Nowego Targu pociągiem i wtedy nie musimy walczyć z Zakopianką. Jest to mniej więcej 2,5 kilometra fajnego asfaltu. Niestety nie dojechaliśmy do dworca PKP, jednak nadrobimy te zaległości w tym lub przyszłym sezonie. 🙂 Ścieżka w tej części prowadzi przez las i tak naprawdę niczym nas nie urzekła, ot taki spokojny leśny asfalt.

O całym programie Szlak wokół Tatr można poczytać na stronie projektu.

Po skręcie w lewo szybko dojeżdżamy do mostka nad Wielkim Rogoźnikiem, który został w bardzo fajny sposób odnowiony. I tak naprawdę to tyle z przyjemności jak do tej pory… Ścieżka jest wzdłuż drogi nr 957, Nowy Targ, Czarny Dunajec. Tak więc przez najbliższe 9 km jedyne co odróżnia naszą jazdę od jazdy po szosie to fakt, że auta jadą obok. Nie ma ryzyka, że „coś” nas potrąci. Jedynie może nam to zrekompensować widok Tatr po lewej stronie. Jest kilka miejsc, gdzie możemy się zatrzymać, coś spokojnie zjeść. Nie widać tego, jednak cały czas nabieramy wysokości, płaskiego na razie nie ma. 😉 W Czarnym Dunajcu oddalamy się nareszcie od głównej drogi, skręcamy na południe, dalej delikatnie się wspinając.

Jak „uciec” ze ścieżki?

Ze ścieżki możemy „uciec” w dwóch miejscach. Za Rogoźnikiem przecinamy drogę prowadzącą do Starego Bystrego. Po minięciu Czarnego Dunajca możemy skręcić w lewo w drogę, która prowadzi do Cichego. Tak naprawdę obie spotykają się w „Miętustwie”. Wolimy tą drugą wersję, można zjechać dwoma serpentynami. 🙂 Jeżeli nie wybraliśmy żadnej alternatywy to przejedziemy most na rzecze Czarny Dunajec i dojedziemy do drogi nr 958 w Podczerwonem. Tuż przed mostem po prawej stronie jest miejsce gdzie można się zatrzymać i odpocząć. Dużym plusem tego punktu jest to, że jest on między drzewami. W upalną pogodę będzie może odetchnąć od słońca. Z tego miejsca możemy wybrać powrót do Zakopanego. Drogą 958, przez Dzianisz i Butorowy albo wybrać jeszcze jedną z kilku możliwości. Każda będzie trudniejsza od głównej drogi. 😉

Podsumowanie.

Ta część ścieżki nam się nie podoba. Duży fragment wzdłuż głównej drogi, nie daje żadnej przyjemności. O wiele fajniej jeździ się po części, która prowadzi na zachód od Podczerwonego. Jest ona oddalona od dróg z dużym ruchem samochodowym. Jedna rzecz łączy obie części, nie mamy wcale na myśli programu Unii Europejskiej, dzięki któremu zostały sfinansowane, widok na Tatry jest piękny! Widać je z różnych stron, wszystkie są cudowne.

O pozostałej części tej trasy możecie poczytać w osobnym wpisie.

I jeszcze na sam koniec, zastanawia nas jedna rzecz, prawie wszystkie słupki, które mają zapobiegać wjazdowi samochodów na ścieżkę wyrwane. Czy kierowcy naprawdę muszą nią jeździć? A może to po prostu zwykły wandalizm, słupki można znaleźć w trawie. Niestety śruby i fragmenty blachy w miejscu słupków stwarzają zagrożenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.